marleenblogt

Weinig tekst a.u.b.!

‘Weinig tekst a.u.b.!’ Niet zelden ontvang ik als tekstschrijver een offerteaanvraag of briefing met deze strekking. Kort is het nieuwe lang. Want wat moeten we met lange lappen tekst in de huidige beeldcultuur?

Teksten publiceren is gevonden, gehoord en begrepen worden – allemaal voorwaarden om je producten en diensten voor het voetlicht te krijgen. Dat vraagt om een korte en krachtige verwoording van je boodschap.

Korte tekst is niet alleen op internet van belang. Mensen hebben nu eenmaal weinig tijd en veel afleiding. Of je nu van beeldscherm leest of van papier, je wilt graag snel weten of het relevant voor je is, waar het over gaat, waar je vindt wat je zoekt of wat je moet doen. Dat geldt voor elke website, handleiding, brochure, corporate story of advertentie.

 Weinig woorden, veel bereiken

Tekstschrijvers moeten daarom met weinig woorden heel veel voor elkaar kunnen krijgen. Allereerst moet je de aandacht trekken van de beoogde lezers. Zij moeten meteen kunnen zien of de tekst voor hen van belang is, of ze er iets aan hebben, ze moeten geprikkeld zijn om door te lezen. Vervolgens moeten ze begrijpen wat er staat, overtuigd worden van het belang van de boodschap en geactiveerd worden om er iets mee te doen.

Taalbeheersers noemen dat tekstfuncties. Veelvoorkomende tekstfuncties zijn interesseren (voor de betreffende communicatieboodschap), informeren (over alles wat relevant is voor die boodschap) en motiveren (om contact op te nemen, een bestelling te plaatsen, een formulier in te vullen et cetera). In de reclamewereld wordt daarvoor de AIDA-formule gebruikt: Attention, Interest, Desire, Action. Een klassieker, die sinds 1925 nog net zo min aan waarde heeft ingeboet als, pakweg, de uitvinding van het toetsenbord.

 Korte tekst, lang nadenken

Over klassiekers gesproken – ‘Iets wat kort is uitgedrukt, is veelal de vrucht van lang nadenken’, schreef de filosoof Nietzsche ruim een eeuw voor de uitvinding van de zoekmachines. Dus: graag weinig tekst voor je website, brochure of nieuwsbrief? Laten we daar eens goed voor gaan zitten.

Een versie van dit blog publiceerde ik eerder op www.redactieprofs.nl