Maak een goede briefing voor je bedrijfsblad
Hoe beter je als eindredacteur de schrijver en de fotograaf brieft voordat ze met een onderwerp voor je bedrijfsblad aan de slag gaan, hoe beter het resultaat aan je wensen voldoet.
Hoe beter je de schrijver en de fotograaf brieft voordat ze met een onderwerp voor je bedrijfsblad aan de slag gaan, hoe beter het resultaat aan je wensen voldoet.
Het opstellen van een goede briefing is een kunst waar je echt even voor moet gaan zitten. Om het je gemakkelijk te maken, heb ik er een invuloefening van gemaakt. Met dit briefingsformulier stuur je je freelancers goed voorbereid op pad.
Titel en nummer bedrijfsblad |
Geef aan welk blad het betreft en welk nummer |
Deadline tekst |
Wanneer moet de tekst uiterlijk bij de redactie zijn? |
Deadline beeld |
Wanneer moet de fotografie uiterlijk bij de redactie zijn? |
Verschijningsdatum |
Wanneer is het blad bij de lezer? Voor de schrijver is dat belangrijk, want die schrijft vanuit het perspectief van de ontvanger. |
Contactpersoon redactie |
Geef aan wie de contactpersoon is voor de freelancers en hoe ze deze contactpersoon kunnen bereiken. |
Contactgegevens schrijver en fotograaf |
Het is handig als beiden elkaars gegevens hebben, zodat ze afspraken kunnen maken over de uitvoering. |
Rubriek of genre |
Omschrijf hier het format van de betreffende rubriek of geef het genre aan (soort interview, reportage, rondetafelgesprek etc.). |
Beeld |
Beschrijf je wensen voor de fotografie. Aantal? Reportage? Portret? Sfeerbeelden? Liggend, staand, vierkant? Komt er tekst overheen en zo ja waar? |
Omvang |
Wat is het maximum aantal woorden? Bij webtekst is het raadzaam om ook specifiek aan te geven hoeveel tekens de titels, ankeilers en doorleesjes mogen zijn. |
Opbouw |
Hier kun je iets melden over specifieke eisen aan de opbouw, zoals lengte en stijl van (tussen)koppen, fotobijschriften, tekstkaders, lead/intro, streamers et cetera. |
Onderwerp |
Geef aan wat het onderwerp is. |
Achtergrondinformatie |
Hoe kan de schrijver zich inlezen? Stuur je achtergrondinformatie mee? Zijn er websites waar je naar kunt verwijzen? |
Te interviewen |
Geef voor een vlotte afhandeling niet alleen de namen en nummers, maar ook de e-mailadressen door. Vergeet niet te vermelden welke functie de te interviewen mensen hebben, van welke organisatie/afdeling ze zijn en of ze weten dat de schrijver contact met ze gaat opnemen. |
Doel |
Geef aan wat je graag wilt bereiken met het artikel. Formuleer je doelen zo praktisch, realistisch en meetbaar mogelijk. |
Aanleiding |
Waarom komt het onderwerp nu aan de orde? Wat is de actuele aanleiding? |
Kernboodschappen |
Formuleer bondig en realistisch wat de lezer zou moeten weten/begrijpen/doen na het lezen van het artikel. |
Mogelijke vragen |
Welke vragen wil je in elk geval beantwoord hebben in het artikel? |
Insteek/invalshoek |
Welke insteek moet de schrijver kiezen? Met andere woorden: wat is het vertrekpunt van het verhaal? |
Valkuilen |
Jij kent de ins en outs van de organisatie zelf het beste, dus zorg dat de schrijver zich niet voor de verkeerde karretjes laat spannen. |
Aanpak |
Hier vermeld je bijzonderheden over de uitvoering. Telefonische interviews of interviews op locatie? Fotografie-afspraak tegelijk met interview of los van elkaar? |
Stijl en schrijfwijzen |
Is de schrijver bekend met de schrijfstijl en schrijfwijzen die gehanteerd worden in de organisatie en in het blad? Stel eventueel een schrijfwijzer op. Dat scheelt je niet alleen veel eindredactiewerk voor je blad, ook voor intern gebruik elders in de organisatie is het handig! |
Inzageronde |
Wie moeten het voor publicatie lezen, controleren en accorderen? Verloopt de accordering via de schrijver of via de redactie? |
Aanleveren tekst |
Waar en hoe moet de tekst worden aangeleverd? |
Aanleveren fotografie |
Waar en hoe moeten de foto’s worden aangeleverd? Vaak is het handig de fotograaf te vragen een selectie in lage resolutie te sturen en vervolgens de gekozen beelden in hoge resolutie te laten uploaden op de server van de vormgever. |
Dit blog publiceerde ik eerder op www.redactieprofs.nl