Vijf schrijftips voor een boeiend blog
Zelf je blog schrijven? Of je medewerkers op weg helpen? Vijf schrijftips voor een vliegende start.
Zelf je blog schrijven? Of je medewerkers op weg helpen? Vijf schrijftips voor een vliegende start.
- Eerst hart, dan hoofd.
Lees deze tips door en berg ze vervolgens goed weg. Al te strak regels willen volgen kan heel blokkerend werken. Dat geldt niet alleen voor deze, maar voor alle schrijftips: laat ze geen keurslijf zijn, geef je creativiteit de ruimte. Beter is gewoon te gaan schrijven wat er in je opkomt, vervolgens te schrappen en te stileren: eerst hart, dan hoofd. Als de tekst klaar is, kun je altijd dit lijstje er weer bij pakken. Gebruik de tips dan als een checklist achteraf.
- Val met de deur in huis.
Webbezoekers scannen een pagina. Maken snel keuzes. Klikken door of weg. Dus: pak meteen hun aandacht. Sleur de lezer ‘met de kop’ de tekst in. Kies een kop die nieuwsgierig maakt, die oplossingen of antwoorden belooft, die meteen informeert waar het over gaat.
- Voorbeeld van een nieuwsgierigmakende kop: Hoe een brandweerman een cobra vangt.
- Voorbeeld van een ‘oplossingbelovende’ kop: Vijf tips voor een geslaagd kennismakingsgesprek.
- Voorbeeld van een informatieve kop: Ouderavond: inkijkje in thuissituatie
Ook de eerste zin is belangrijk. Kom meteen ter zake (‘Ik heb werken met dak- en thuislozen altijd leuk gevonden’, ‘Een veilige omgeving bieden om te werken en te leren: elke school is daartoe wettelijk verplicht’) of kies een cliffhanger die vragen oproept (‘Het gesprek met Irma is me altijd bijgebleven’).
Andere belangrijke ‘scanplekken’ die je kunt benutten om de aandacht van je lezer te trekken, zijn tussenkopjes en de eerste zinnen van alinea’s na een witregel.
- Wees persoonlijk. Of niet.
Hoe persoonlijk moet een blogpost zijn? Nou… niks moet. Het leuke aan blogs is dat je persoonlijk MAG zijn. Maar er is niets mis met een informatieve blog. Wat dacht je van ‘Vijf tips voor een boeiende blogpost’. Niets persoonlijks aan, maar wel een typische blogtitel: webbezoekers weten meteen welke antwoorden ze hier kunnen vinden.
Een blog mag ook column-achtig zijn en stevige uitspraken bevatten die reacties uitlokken. Maar het hoeft niet. Denk na over je doel. Kortom…
- … wees doelgericht! Stel de hamvraag.
Wat zou de lezer moeten weten/doen/denken na het lezen van jouw tekst? Wat wil je bereiken? Voor elke tekst, dus ook voor de blogpost, is dit de hamvraag. Want het gaat niet om jou, het gaat om de lezer. Zonder lezer treft jouw tekst geen doel. Dus lees je tekst na door zijn of haar ogen. Weet voor wie je schrijft.
Wil je dat je tekst tot directe actie leidt, kijk dan ook nog eens goed naar je slotzin. Voorbeelden van actie-uitlokkende slotzinnen: ‘DO try this at home!’, ‘Laat je papieren tijger brullen.’
- Wees eenduidig, bondig en samenhangend.
Kun je in één zin aangeven wat de kern is van je tekst? Prima. Dan is de boodschap van je blog eenduidig. De kern van je verhaal kan snel worden opgepikt en beter worden onthouden. Vermijd uitwijdingen en zijwegen. Blijf bondig. Schrap er lustig op los. Hecht niet aan mooie taalvondsten: als ze niet bijdragen aan je boodschap, leiden ze er alleen maar van af. Kom op het einde terug op de titel, het begin of de kernboodschap: daarmee verduidelijk je de samenhang.
Schrijf een blog zo lezersgericht, direct en duidelijk mogelijk, maar laat schrijfregels geen keurslijf zijn. Dat is de kern van deze tekst. Als dit je bekend voorkomt, dan heb ik mijn werk goed gedaan. Veel schrijfplezier!
Dit blog publiceerde ik eerder op www.redactieprofs.nl