marleenblogt

Wervende teksten: de succesfactor

Een wervende tekst kan veel bijdragen aan de organisatiedoelen. Maar wat is de succesfactor? Kies voor de lezer!

Een wervende tekst kan veel bijdragen aan de organisatiedoelen. Maar wat is de succesfactor?

Wervende tekst: dat is waar de meeste van mijn opdrachtgevers naar vragen. Omdat ze een tekst nodig hebben die mensen in beweging krijgt. Een tekst die bezoekers naar een evenement trekt, die klanten overtuigt van een dienst of product, die medewerkers meekrijgt in een veranderingsproces en noem maar op.

Van copy naar content

Tien jaar terug schreef ik veel copy voor advertorials, brieven (DM) en magazines. Tegenwoordig lever ik concepten en content voor websites, e-zines en digitale nieuwsbrieven. Verschijningsvormen die ons enorm veel extra’s bieden. Dankzij digitale media weten we zoveel meer over het online zoek- en leesgedrag van onze doelgroepen. We weten steeds beter welke vragen ze hebben en hoe ze antwoorden op hun vragen zoeken, maar ook wanneer ze doorklikken of wegklikken bij het lezen.

Van digitale revolutie naar inhoudsrevolutie

De digitale revolutie wordt daarmee een inhoudsrevolutie. De lezer bepaalt steeds meer, dus de zender kan zich daar maar beter naar schikken. Anders treft de boodschap geen doel. Aart Lensink van contentmarketingbureau LVB Networks blogde al in 2011 lekker provocerend dat daarom het hoofd communicatie maar beter kan worden vervangen door een hoofdredacteur: de eerste wil graag het verhaal van de organisatie vertellen, terwijl de tweede weet hoe je het de lezer naar de zin maakt. En wat heb je nu aan een organisatieverhaal dat niemand leest?

Wervende tekst: kies je voor je eigen koers of die van de lezer?

Kies voor de lezer

Dat is dus de kunst: kiezen voor je lezer. Dat is DE succesfactor voor wervende teksten. Dus als tekstschrijver ga ik op de stoel van de ontvangers zitten. Door me in te leven in hun situatie, kan ik tekstproducties maken die tegemoet komen aan hun vragen.

Soms is dat wel even slikken voor mijn opdrachtgevers. Die willen vaak nog veel meer vertellen en uitleggen. Dan heb ik op mijn beurt ook wat uit te leggen. Namelijk dit: niet jij, maar je lezers bepalen wat wervende tekst is. Dus zul je eerst moeten zorgen dat je lezers krijgt, vervolgens dat je ze boeit en bindt. Met onweerstaanbare content kun je hun aandacht trekken, hun interesse wekken, hun verlangens aanspreken en ze motiveren om in actie te komen.

Uiteindelijk is er maar één succesfactor bij het maken van wervende content: kiezen voor de lezer.

Meer weten? Lees op de site van Redactieprofs hoe je een brug slaat naar je doelgroep. Gebruik deze vijf tips om je lezer te boeien in een zakelijk blog. Zet deze vijf stappen naar een digitale nieuwsbrief. Of laat het een tekstschrijver doen! Hoewel er natuurlijk talloze redenen zijn om geen tekstschrijver in te huren: dat begrijpen wij, want als tekstschrijvers leven we ons graag in onze lezers in.